جنگ علیه غزه بدترین جنگی است که رژیم صهیونیستی در نیم قرن گذشته به راه انداخته که نتایج بدی برای اقتصاد آن به همراه داشته است.

روزنامه آمریکایی بلومبرگ در گزارشی به بررسی نتایج جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه پرداخت و اعلام کرد که به دلیل هشت ماه جنگ مستمر علیه غزه و درگیری در مرز شمالی با حزب‌الله لبنان رژیم با تورم بی سابقه‌ای روبرو است.

براساس گزارش المیادین، این روزنامه در ادامه افزود که فرار صد‌ها هزار صهیونیست از نزدیک مرز غزه و مرز‌های شمالی به طور ناگهانی حدود ۵ درصد از موجودی مسکن در اراضی اشغالی را کاهش داد و اکنون رژیم صهیونیستی با گران‌ترین اقتصاد از سوئیس نیز پیشی گرفته و هزینه‌های زندگی در آن سر به فلک کشیده است.

بلومبرگ ادامه داد که شهرک‌نشینان فراری پس از اینکه ماه‌ها در هتل‌ها زندگی کردند، اکنون مجبور به تهیه خانه هستند، اما اراضی اشغالی درحال حاضر با کمبود قابل توجهی مسکن مواجه است. به عنوان مثال شاهار زفولون، یکی از صهیونیست‌هایی که در شهرک اوفاکیم زندگی می‌کند در مصاحبه با این روزنامه آمریکایی تاکید کرد اجاره خانه‌اش ناگهان ۳۰ درصد افزایش داشته است.

رابطه افزایش تورم و خشم اجتماعی

بلومبرگ در ادامه به بررسی تورم بر شهرک‌نشینان پرداخت و اعلام کرد که این جنگ تاثیرات بسیاری بر اقتصاد رژیم صهیونیستی داشته است که به تازگی تورم آن قابل حس شده است، در همین راستا خشم عمومی نیز نسبت به وضعیت اقتصادی و امنیتی افزایش یافته است.

شوک اولیه به مخارج مصرفکنندگان در اراضی اشغالی به حدی بود که آشفتگی اقتصادی ایجاد کرده بود، اما کابینه سعی در مهار آن داشت با این وجود اکنون وضعیت بدتر شده و شهرک نشینان بار‌ها خواستار کاهش هزینه‌ها شدند.

روزنامه آمریکایی افزود: افزایش فشار‌های قیمتی منجر به معکوس شدن کاهش شش ماهه تورم شد. چشم انداز تیره و تار در  اسرائیل  همچنین در حال بازنویسی جدول زمانی برنامه‌های بانک مرکزی برای تسهیل بیشتر سیاست‌های پولی است که تهدید می‌کند هزینه‌های استقراض را برای مدت طولانی تری بالا نگه دارد، زیرا کابینه برای تامین مالی بخش عمده‌ای از هزینه‌های هنگفت خود به بازار بدهی نیاز دارد.

این روزنامه در پایان نوشت: لایحه جنگ اسرائیل به مبلغ ۱۶ میلیارد دلار، بودجه را در مسیر نگران کننده‌ای قرار می‌دهد و صنایعی مانند هوانوردی نیز از فشار‌های مشابهی رنج می‌برند که باعث نگرانی می‌شود، زیرا وسایل حمل و نقل و ارتباطات بعد از خوراک دومین وزن تورمی را دارند.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار